عایق کاری استخرهای سیمانی مسلح و سنتی ساز

عایق کاری استخرهای سیمانی مسلح و سنتی ساز با محصولات گلسار نانو

برای عایق کاری استخرهای سیمانی، در مرحله ی اول باید بررسی کرد که استخر به صورت مسلح ساخته شده یا اینکه سنتی ساز است و با بلوک و آجر درست شده. بیش از 90 درصد استخرها با بلوک ساخته می شوند و به خاطر هزینه هایی که آرماتور بندی استخرهای مسلح دارد، معمولاً استخرها را به صورت سنتی می سازند.

در ابتدا باید ذکر کنیم که اگر هنوز استخر خود را نساخته اید، پیشنهاد ما این است که حتماً استخر را به صورت مسلح و با آرماتور بندی میلگرد و بتن های آماده بسازید. تا در برابر فشارهایی که به سطح استخر وارد می شوند، مقاومت کافی و لازم را داشته باشد.

استخرهایی که به روش سنتی ساخته می شوند، پس از پایان کار مشاهده می شود که استخرها آب بند نیستند و نیاز به عایق کاری دارند و نشت آب فراوانی دارند که به مرور زمان این نشت آب می تواند بیشتر شود و ترک هایی در کف و کنج های استخر و حتی بدنه ی استخر ایجاد می شود و باعث می شود که آب راه فرار پیدا کند به بیرون. با توجه به اینکه آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ما هر ساله با کمبود آب مواجه هستیم، این هدر رفت آب بسیار نگران کننده است برای کشاورزان و کسانی که استخر ساختند و منبع آبی و آبیاری درختان شان است.

از این رو مراجعه کننده های بسیار زیادی هستند که مسئله ی هدر رفت و نشت استخرشان را گزارش می کنند. و ما در ادامه این مقاله در مورد عایق کاری این استخرها توضیح می‌دهیم.

عایق کاری استخرهای سنتی ساز :

قبل از هر چیزی باید استخر کاملاً تمیز شود و لجن هایی که به استخر چسبیده، کاملاً شسته شوند و حتی سمباده کشی هم باید انجام گردد تا هیچ گل و لای و لایه ی اضافی از لجن و کثیفیِ خاک به سطح استخر نچسبیده باشد.

پس از شست و شو و سمباده کشی و تمیز کاری، باید دنبال ترک هایی باشید که در استخر بیشتر در کنج استخرها هستند و اگر در بدنه ی استخر باشند، باید حتما با چکش برقی و دریل های برقی ترک ها را تا حدود 2_3 سانت باز کرد و با پودرهای معدنی نانو و محلول‌های نانو این ترک ها را پر کرد. پودرهایی که برای این کار استفاده می شوند، دارای الیاف هستند و همین الیاف ها باعث می شود که این ترکیب در برابر فشارهای آب و خمش هایی که به سطح ترک ها وارد می شود، مقاومت لازم را داشته باشد.

بعضاً مشاهده می شود که خیلی از افراد برای پر کردن این ترک ها از سیمان استفاده می‌کنند و شکاف را بیشتر نکرده و ترک را باز نمی کنند. فقط لایه ی سیمان روی سیمان می ریزند و همچنین برای کف استخر مجدداً لایه ی دیگری از سیمان  را روی سیمان قبلی می ریزند و فکر می کنند به این روش می توانند استخرها را آب بندی کنند. این کار یک اشتباه بسیار بزرگ است؛ چون لایه ی سیمان روی سیمان، به مرورِ زمان تبله می شود و به هیچ عنوان خودِ سیمان نمی تواند خاصیت آب بندی ایجاد کند.

اشتباه دیگری که بعضاً در استخرها مشاهده می‌شود، اجرای لایه ی نرم کشی در کف استخر است. کف استخر به هیچ عنوان نباید نرمه کشی شود، چون وقتی فشار آب و سرما و فشارهای منفی از کف استخر وارد می شود و همچنین یخ و یخبندان، باعث می شود که نرمه کشی تبله شود و از سطح جدا گردد. برای همین برای سیمان کاری کف استخر، فقط و فقط سیمانی که روی سطح کف می ریزند، همان را باید با تخته ماله صاف کرد و به هیچ عنوان لایه اضافی که نرمه کشی بهش گفته می شود، برای کف اجرا نشود. بعضی از استخرهایی که مراجعه می کنند برای عایق کاری، وقتی بازدید می کنیم، می بینیم که کف را نرمه کشی کردند. برای این استخرها اولین کاری که باید انجام شود، این است که نرمه کشی سطح را حتما تا جایی که ممکن است، با چکش جدا کنیم و پوسته پوسته های سیمان نیز از سطح جدا شده و تمیز و جارو شود.

پس از شناسایی ترک های داخل استخر و شکاف دادن و باز کردن ترک ها به عمق و اندازه ی 3 سانتی متر و پر کردن ترک ها توسط پودرهای الیاف دارِ مخصوص و محلول نانو، و سپس جارو و تمیز کردن کل سطح، نوبت به اجرای نهایی مرحله عایق کاری کل سطح استخر می رسد.

در این مرحله اول باید در نظر بگیریم که اگر رنگ روغنی روی سطح کار شده، قبل از هر کاری باید حتما ابتدا رنگ روغنی از سطح جدا شود و برای جدا کردن رنگ از دیواره ها و کف، باید با شعله ی فر روی سطح دیواره ها و کف گرفته شود تا رنگ قبلی سوزانده شود. این کار به این خاطر انجام می شود که عایقی که می خواهیم بزنیم، کاملاً جذب سطح ديواره ها و کف شود. بنابراین ابتدا لایه رنگ حتما باید جدا شده و سوزانده شود.

اما اگر رنگ پلاستیکی زده باشند، برای عایق کاری نیازی به جدا کردن رنگ از سطح نیست. در این حالت می توان به راحتی عایق کاری را روی سطح رنگ پلاستیکی انجام داد.

پس اگر سطح استخر رنگ روغنی داشته باشد، اول باید سوزانده شود و پس از سوزاندن، عایق کاری اجرا شود. اما اگر رنگ پلاستیکی دارد، روی همان سطحِ رنگ، عایق کاری قابل اجراست و مراحل عایق کاری به ترتیب ذیل می باشد :

نکته ی مهمی که قبل از اجرای عایق کاری باید به آن توجه داشت این است که حتماً باید زیر کار آب اسپری شود روی سطح که سطح دو نم شود تا گیرایش و جذب ترکیب محلول‌های نانو و پودر معدنی گلسار نانو به سطح بهتر شود. و سپس سایر مراحل به ترتیب زیر انجام گیرد :

1. برای عایق کاری سطح دیواره ها و کف، حتما حتما برای کنج ها و کف استخر باید از توری مش استفاده شود. برای اینکه سطح کف و کنج ها فشار خیلی زیادی را تحمل می کند؛ بنابراین باید حتما عایق کاری با توری مش اجرا گردد.

2. برای عایق کاری استخر، یک پودر معدنی نانو داریم و یک محلول که به نسبت یک به سه یعنی یک پودر و سه تا محلول با هم اختلاط می شوند و به صورت خیلی شُل روی سطح با قلم مو یا جارو یا غلطک اجرا می شود.

بهترین گزینه، قلم موهای بزرگ هستند که می توانید از رنگ فروشی ها تهیه کنید و این ترکیبی که گفته شد را با هم اختلاط کنید و دقت داشته باشید که در حال اجرا، این محلول باید دائماً هم زده شود (چون ته نشین می شود). و با فرچه روی سطح بدنه استخر کاملاً بزنید و برای کف و کنج ها هم حتما از توری مش باید استفاده شود. ابتدا توری مش را قرار دهید و این ترکیب را روی آن بریزید.

3. پس از اجرای دست اول، کمی صبر می کنیم تا خشک شود. حداقل 4 ساعت بايد صبر کنیم و سپس لایه دوم را هم به همین روش اجرا می کنیم. لایه سوم به صورت رقیق تر باید اجرا شود و نسبت را 4 به 1 در نظر بگیرید. (4 محلول، یک پودر) با هم اختلاط شود و دست آخر هم زده شود روی کل سطح استخر. حتماً توجه کنید که توری مشی که کف استخر استفاده شده، با عایق پودر و محلول کاملاً پوشانده شود و هیچ درزی وجود نداشته باشد.

4. قبل از اجرای عایق کاری استخرهای سنتی سازی که با بلوک یا آجر ساخته شده اند، باید این نکته را در نظر بگیریم که حتما دیواره ها نرمه کشی شده باشند و اگر نرمه کشی نشدند، نرمه کشی با همین پودر و محلول های نانو انجام شود و با تخته ماله نرمه کشی توسط بنا اجرا گردد و به همین روش می توان اکتفا کرد و دیگر نیازی به عایق کاری با فرچه نیست.

پس کسانی که می‌خواهند تازه استخر بسازند، حتما برای نرمه کشی بدنه ی استخرشان از پودرهای معدنی گلسار نانو و محلول‌های نانو استفاده کنند تا دیگر نیازی به عایق کاری با قلم مو و فرچه نباشد.

در واقع نرمه کشی لازمه ی هر استخری هست. اگر نرمه کشی شده باشد، باید عایق کاری در سه دست به صورت جذبی و بدون ایجاد شُره روی سطح، یا ایجاد لایه ی اضافی، سه دست به صورت جذبی با قلم مو یا جارو و یا غلطک که بهترین گزینه استفاده از قلم موهای بزرگ است، اجرا گردد.

و اگر نرمه کشی نشده باشد، این ترکیب به صورت خمیری و سفت تر روی سطح استخر کشیده شود. و خود این پودرها جایگزین سیمان و پودر سنگ هستند و به جای آب نیز باید از محلول‌های نانو استفاده کرد.

5. پس از اتمام عایق کاری با پودرهای معدنی و محلول‌های گلسار نانو، و خشک شدن سطح نهایی، از عایق های لاستیکی آبی رنگ می توانیم در مرحله آخر جهت رنگ آمیزی و عایق بهتر سطح استفاده کنیم. یعنی بعد از استفاده از پودرها و محلول ها در انتهای کار، از عایق نانو اپوکسی آبی رنگ جهت رنگ آمیزی و داشتن جلوه ی زیبا و عایق شدن هر چه بهتر سطح نهایی استفاده می کنیم. این عایق های نانو اپوکسی تا حدودی ضد خزه و جلبک هم هستند. و با خاصیت کشسانی که دارند، باعث می‌شود آب به سطح استخر نرسد و در نهایت یک عایق فوق‌العاده در سطح ایجاد شود.

عایق های نانو اپوکسی برای سطح نهایی هر یک لیترش حدود تقریباً 3 متر مربع را پوشش می دهد و باید در حداقل 2_3 دست اجرا شود. (یعنی یک لیتر عایق نانو اپوکسی برای 3 متر مربع در دو الی سه دست اجرا، کافی می باشد.)

این روش بهترین روش عایق کاری سطح استخرهایی است که به صورت سنتی و با بلوک ساخته شدند.

عایق کاری استخرهای مسلح :

برای عایق کاری استخرهایی که مسلح هستند و آرماتور بندی شدند، نیازی به توری مش در کف و کنج های استخر نیست. فقط از عایق پودرهای معدنی و محلول نانو گلسار نانو می توانیم استفاده کنیم. 3 دست و به صورت خیلی رقیق طوری که جذبِ خود سازه ی استخر شود و هیچ گونه لایه ای تشکیل نشود، اجرا شود و در نهایت هم می توان از عایق های لاستیکی و نانو اپوکسی گلسار نانو جهت جلوه ی زیبایی استفاده کرد.

پس از اتمام مراحل عایق کاری که توضیح داده شد، حداقل باید سه روز زمان بگذرد و پس از 72 ساعت می توان آبگیری استخر را انجام داد.

*یکی از مهمترین نکاتی که در مرحله آبگیری حتما باید به آن توجه داشت این است که موقع آبگیری از سرریز لوله ها که با فشار داخل استخر ریخته می شوند، حتما زیر لوله هایی که آب هدایت می شود داخل استخر، یک لاستیک یا یک سطل پلاستیکی قرار داده شود تا فشار آب گرفته شود و آب با فشار زیاد به سطح کف استخر نرسد.

دیدگاهتان را بنویسید